Kierownik
mgr Marta Szurlej  m.szurlej@uwb.edu.pl
mgr Wojciech Sobociński  w.sobocinski@uwb.edu.pl

---

Struktura Katedry

Katedra posiada strukturę wewnętrzną, w ramach której istnieją: Zakład Biologii Molekularnej, PracowniaBiologii Ewolucyjnej i Ekologii Owadów oraz Pracownia Zoologii Molekularnej. Pracownicy Katedry Zoologii i Genetyki realizują ciekawą, aktualną i zróżnicowaną tematykę naukowo-badawczą (znajduje się ona w opisie poszczególnych struktur KZiG). Publikują oni liczne artykuły w prestiżowych czasopismach naukowych na arenie międzynarodowej oraz w czasopismach popularno-naukowych, są otwarci na współpracę z innymi naukowcami. Jest to możliwe dzięki pasji i zaangażowaniu w badania naukowe oraz posiadaniu nowoczesnej aparatury badawczej w funkcjonującym w ramach Katedry Laboratorium Biologii Molekularnej. Katedra Zoologii i Genetyki szeroko współpracuje z otoczeniem zewnętrznym i bierze aktywny udział w życiu lokalnej społeczności (współpraca z WWF Polska i innymi organizacjami NGOs, ekspertyzy dla instytucji związanych z ochroną przyrody, Policją i Prokuraturą, audycje radiowe i telewizyjne, książki dla dzieci, etc.). W KZiG prowadzone są także bardzo interesujące, cenione przez studentów i doktorantów zajęcia dydaktyczne oraz realizowane są prace dyplomowe, magisterskie i doktorskie z zastosowaniem aktualnych i nowoczesnych metod biologii XXI wieku. Dwoje z pracowników (dr Agata Kostro-Ambroziak i dr Krzysztof Deoniziak) sprawują opiekę nad sekcjami Koła Naukowego Biologów Wydziału Biologii UwB).

Historia

Katedra Zoologii i Genetyki funkcjonuje od momentu powstania Wydziału Biologii na Uniwersytecie w Białymstoku, tj. od dnia 1 października 2019 roku. Są w niej kontynuowane i rozwijane  badania z wcześniejszych jednostek: Zakładu Zoologii Molekularnej, Zakładu Genetyki i Ewolucjonizmu oraz Pracowni Biologii Ewolucyjnej i Ekologii Owadów. KZiG posiada strukturę wewnętrzną, w ramach której istnieją: Zakład Biologii Molekularnej, PracowniaBiologii Ewolucyjnej i Ekologii Owadów oraz Pracownia Zoologii Molekularnej. Pracownicy Katedry Zoologii i Genetyki realizują ciekawą, aktualną i zróżnicowaną tematykę naukowo-badawczą (znajduje się ona w opisie poszczególnych struktur KZiG). Publikują oni liczne artykuły w prestiżowych czasopismach naukowych na arenie międzynarodowej oraz w czasopismach popularno-naukowych, są otwarci na współpracę z innymi naukowcami. Jest to możliwe dzięki pasji i zaangażowaniu w badania naukowe oraz posiadaniu nowoczesnej aparatury badawczej w funkcjonującym w ramach Katedry Laboratorium Biologii Molekularnej. Katedra Zoologii i Genetyki szeroko współpracuje z otoczeniem zewnętrznym i bierze aktywny udział w życiu lokalnej społeczności (współpraca z WWF Polska i innymi organizacjami NGOs, ekspertyzy dla instytucji związanych z ochroną przyrody, Policją i Prokuraturą, audycje radiowe i telewizyjne, książki dla dzieci, etc.). W KZiG prowadzone są także bardzo interesujące, cenione przez studentów i doktorantów zajęcia dydaktyczne oraz realizowane są prace dyplomowe, magisterskie i doktorskie z zastosowaniem aktualnych i nowoczesnych metod biologii XXI wieku. Dwoje z pracowników (dr Agata Kostro-Ambroziak i dr Krzysztof Deoniziak) sprawują opiekę nad sekcjami Koła Naukowego Biologów Wydziału Biologii UwB).

W Katedrze obecnie pracuje 10 pracowników badawczo-dydaktycznych, jeden adiunkt dydaktyczny, jedna osoba zatrudniona w ramach trzyletniego grantu Sonatina oraz dwoje pracowników inżynieryjno-technicznych.W Katedrze Zoologii i Genetyki ma swój gabinet również Profesor-Senior - Pan Profesor dr hab. Marek Gębczyński, dawny Kierownik Zakładu Zoologii Kręgowców, były  JM Rektor Uniwersytetu w Białymstoku. Inni emerytowani pracownicy KZiG to: prof. dr hab. Stanisław Fedyk, dr hab. Janusz Sawoniewicz, dr Zofia Gębczyńska oraz dr Jan Raczyński. W jednostkach wchodzących w skład KZiG pracowali wcześniej, lecz niestety nie ma ich już wśród nas: prof. dr hab. Wojciech Staręga oraz dr Włodzimierz Chętnicki (Profesor-Senior, wieloletni opiekun Koła Naukowego Biologów i zasłużony nauczyciel akademicki wielu pokoleń biologów na Naszej Uczelni).

Laboratorium Biologii Molekularnej zostało powołane przez Rektora Uniwersytetu w Białymstoku w 2010 roku jako jednostka ówczesnego Instytutu Biologii Wydziału Biologiczno-Chemicznego. Działalność laboratorium rozpoczęła się dużo wcześniej, kiedy w latach 80. ubiegłego wieku prof. dr hab. Marek Gębczyński, ówczesny kierownik Zakładu Zoologii Kręgowców i Ewolucjonizmu Instytutu Biologii, rozpoczął badania zmienności genetycznej populacji drobnych ssaków i stworzył w ww. zakładzie, laboratorium elektroforezy białek. Pod opieką prof. Marka Gębczyńskiego powstało szereg prac magisterskich oraz dwie prace doktorskie z wykorzystaniem allozymów jako markerów do badań zmienności genetycznej populacji ssaków. W roku 2006 laboratorium wzbogaciło się o sekwenator DNA, termocyklery PCR i inny sprzęt laboratoryjny, co pozwoliło rozpocząć,a następnie rozwinąć badania zmienności DNA.

Oferta współpracy