Piotr Zieliński

Dodatkowe informacje:
Dziekan Wydziału Biologii UwB
Przewodniczący Rady Dyscypliny Nauki Biologiczne UwB

Zainteresowania naukowe

1. Stopień zanieczyszczeń wód powierzchniowych mikroplastikiem (MP). Badania te uwzględniają m.in. źródła, rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń MP a także analizę drobin z tworzyw sztucznych jako podłoża dla rozwoju biofilmu bakteryjnego.
  2. Hydrochemiczne skutki przekształceń antropogenicznych nizinnych ekosystemów wodnych.
  3. Migracja rozpuszczonego węgla organicznego (RWO) ze zlewni do wód powierzchniowych oraz czynniki wpływające na jakość materii organicznej.
  4. Ekologia bakterioplanktonu, makrofitów wybranych, nizinnych środowisk wodnych.
  5. Hydromorfologia rzek nizinnych jako wskaźnik przekształceń antropogenicznych rzek.
  6. Renaturyzacja rzek.
  7. Czynniki hydrometeorologiczne (szczególnie ekstremalne stany pogodowe np. susze hydrologiczne, nawalne deszcze, gwałtowne roztopy) i ich wpływ na procesy kształtujące stan troficzny i stabilność hydrochemiczną wód.

Dydaktyka
Monitoring środowiska i bioindykacja
Globalne zmiany środowiska
Mikroorganizmy w środowisku

Członkostwo w towarzystwach naukowych
Polskie Towarzystwo Hydrobiologiczne – członek zarządu głównego

Członkostwo w radach naukowych
Rada Naukowa przy Głównym Inspektorze Ochrony Środowiska

Redakcja czasopism naukowych
Członek zespołu redakcyjnego Ecohydrology & Hydrobiology

Publikacje
Pol, W., Stasińska, E., Żmijewska, A., Więcko, A., & Zieliński, P. (2023). Litter per liter–Lakes' morphology and shoreline urbanization index as factors of microplastic pollution: Study of 30 lakes in NE Poland. Science of The Total Environment, 881, 163426

Pol, W., Mierzyńska, K., Włodarczyk, T., Hauschild, T., & Zieliński, P. 2023. No trophy for the trophy?-How lake trophy impacts bacterial assemblages of biofilm on microplastic. Ecohydrology & Hydrobiology, 23(4), 602-613

Pol, W., Żmijewska, A., Stasińska, E., & Zieliński, P. 2022. Spatial–temporal distribution of microplastics in lowland rivers flowing through two cities (Ne Poland). Water, Air, & Soil Pollution, 233(4), 140

Peacock M., Audet J., Bastviken D., Cook S.,  Evans C.D., Grinham A., Holgerson M.A., Högbom L., Pickard A.E., Zieliński P., Futter M.N, 2021. Small artificial waterbodies are widespread and persistent emitters of methane and carbon dioxide, Global Change Biology 27: 5109–5123

Brzosko E., Bajguz A., Chmur M., Burzyńska J., Jermakowicz E., Mirski P., Zieliński P. 2021, How Are the Flower Structure and Nectar Composition of the Generalistic Orchid Neottia ovata Adapted to a Wide Range of Pollinators?, International Journal Molecular Sciences, 22, 2214

Karpowicz M., Zieliński P., Grabowska M., Ejsmont-Karabin J., Kozłowska J., Feniova I. 2020. Effect of eutrophication and humification on nutrient cycles and transfer efficiency of matter in the freshwater food web. Hydrobiologia, 847: 2521-2540

Zieliński P., Jekatierynczuk-Rudczyk E., Puczko K. 2020. Factors affecting the number and activity of the bacterioplankton in lowland forest springs in north-eastern Poland . Ecohydrology and Hydrobiology 20: 675-686

Karpowicz M., Dzialowski A., Kolmakova A., Górniak A., Feniova I., Ejsmont-Karabin J., Gladyshev M., Zieliński P., Dawidowicz P. 2019. The stoichiometric ratios (C:N:P) in a lake pelagic food web under experimental conditions. Limnologica, 77, 125690

Kapelewska J., Kotowska U., Karpińska J., Astel A., Zieliński P., Suchta J., Algrzym K., 2019. Water pollution indicators and chemometric expertise for the assessment of the impact of municipal solid waste landfills on groundwater located in their area. Chemical Engineering Journal 2019, 359: 790-800

Pęczuła W., Grabowska M., Zieliński P., Karpowicz M., Danilczyk M., 2018. Vertical distribution of expansive, bloom-forming algae Gonyostomum semen vs. plankton community and water chemistry in four small humic lakes. Knowledge and Management of Aquatic Ecosystems, 419: 28

Puczko K., Zieliński P., Jusik S., Kołakowska A., Jekatierynczuk-Rudczyk E., 2018. Vascular plant and bryophyte species richness in response to water quality in lowland spring niches with different anthropogenic impacts, Environmental Monitoring and Assessment 2018, 190: 338

Dunn C., Zieliński P., Kent M., Freeman C., 2017. Investigating whether light intensity can modify decomposition rates in peatlands through control of the 'enzymic latch', Ecological Engineering, 114: 167-172

©2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.