Motyl z Podlasia na okładce jednego z najstarszych czasopism naukowych

20.02.2019

Journal of Zoology należy do najstarszych czasopism naukowym na świecie i założone zostało w 1830 roku przez Zoological Society of London. W 2009 roku zaliczono go do 100 najbardziej wpływowych czasopism biologicznych i medycznych ostatnich 100 lat. Na okładce lutowego numeru znalazła się dostojka eunomia (Boloria eunomia) sfotografowana w Puszczy Knyszyńskiej przez Izabelę Dziekańską – doktorantkę w Instytucie Biologii. Wewnątrz numeru znajduje się artykuł poświęcony temu gatunkowi, który powstał w zespole kierowanym przed dra hab. Marcin Sielezniewa, prof. UwB we współpracy z dr hab. Piotrem Nowickim z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stosując metodę znakowania badacze odkryli, że dostojki eunomie zamieszkujące odmienne siedliska, tj. podmokłe łąki oraz bory bagienne różnią się istotnie pod względem długości życia, a poza tym występują znaczne różnice między płciami w tym zakresie. Ogólnie najbardziej „długowieczne” okazały się być łąkowe samice. A więc płeć i miejsce zamieszkania mają znaczenie nie tylko w przypadku człowieka! Dostojka eunomia jest rzadkim i zagrożonym gatunkiem motyla, którego można spotkać prawie wyłącznie we wschodniej Polsce. Sąsiadująca z Białymstokiem Puszcza Knyszyńska stanowi świetny poligon badawczy ze względu na występowanie dwóch form ekologicznych tego gatunku.

Sielezniew M., Kostro-Ambroziak A., Klimczuk P., Deoniziak K., Pałka K., Nowicki P. (2019) Habitat-related differences in the adult longevity of two ecotypes of a specialized butterfly. Journal of Zoology, 307: 93-103.

©2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.